Cégünk a közúti szállítmányozás területén mind a nemzetközi (export-import) mind a belföldi piacon képviseli magát.
Okmánya a CMR, mely nem értékpapír, de igazolja, hogy az árut a fuvaros átvette és kiszolgáltatta azt a címzett részére abban a minőségben és mennyiségben, ahogy azt átvette a feladótól.
Leggyakrabban használt paritások: EXW, DDU, DAP
EXW – Ex Works – Üzemből (megnevezett helység)
Az eladó számára a legkevesebb kötelezettség vállalásával jár.
Eladó kötelezettségei:
Akkor teljesít, amikor a vevő részére bocsátja az árut a saját telephelyén
- Nem köteles felpakolni a vevő által biztosított járműre és nem feladata az exportra történő vámoltatás de a vevő kérésére, költségére, kockázatára gondoskodni köteles a szállító eszközbe berakodásról, ill. segítséget kell adnia az áru exportálásához szükséges okmányok megszerzéséhez
- Értesíti a vevőt mikor és hol adja át az árut
- Szállításra alkalmas, megfelelő csomagolás, jelzésekkel látja el az árut
- Fizeti az ellenőrzési költségeket, amelyek az áru rendelkezésre bocsátásához szükségesek (pl. mérlegelés)
Vevő kötelezettségei:
- Visel minden költséget és kockázatot, mely az eladó telephelyétől a rendeltetés helyére jutással kapcsolatosak
- Köteles gondoskodni az exportáláshoz és importáláshoz szükséges minden engedélyről és eleget tenni minden vámkezelési formaságnak
- Ha jogosult az átvétel helyét és idejét meghatározni értesítenie kell az eladót ha elmulasztja, akkor az ebből adódó többletköltséget meg kell fizetnie
- Át kell vennie az árut ha nem akkor szintén ki kell fizetnie az ebből adódó összes többletköltséget
DDU – Delivered Duty Unpaid – Vámfizetés nélkül leszállítva (megnevezett rendeltetési hely)
Eladó kötelezettségei:
- a megnevezett rendeltetési helyig leszállítja az árut , viseli a kockázatot és minden költséget
- ha a vevő nem vámoltatja le időben az árut, viselnie kell az ebből származó összes többletköltséget és kockázatotokmányok átadása a vevőnek
- ha az átadás pontos helye nincs megállapítva a rendeltetési helyen belül, akkor a számára legmegfelelőbbet választhatja ki
Vevő kötelezettségei:
- import vám, adók, plusz egyéb hatósági díjak fizetése
- Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az importőr országában megnevezett rendeltetési hely.
DAP – Delivered at Place – helyszíni kiszállítás – (átadás a megjelölt helyen, a vevő oldalán)
- Az eladó teljesít, amikor a meghatározott célállomáson a vevő rendelkezésére bocsátja a beérkező szállítóeszközből kirakható küldeményt. Eddig minden kockázatot az eladó visel.
- Amennyiben a felek másként nem állapodnak meg, az eladó nem jogosult az áru célállomáson történő kirakodása során felmerült költségei megtérítését követelni a vevőtől.
- DAP paritás szerint a feladó intézi az export engedélyeket, azonban az importengedélyek beszerzése, a vámfizetés, illetve az import vámügyintézés a címzett feladata
- Ha a felek úgy állapodnak meg, az eladó feladata lehet az import engedélyek beszerzése, a vámfizetés, és vámügyintézés is, akkor a DDP klauzulát kell alkalmazni.
Gyűjtő szállítmányozás:
A gyűjtőszállítmányozás lényege , hogy az áru több gyűjtőponton-gyűjtőraktárakon- keresztül jut el Feladótól a Címzettig. Előnye, hogy olcsóbb, mint egy részrakós szállítás, viszont a tranzitidő hosszabb. Ezt a módozatot a kisebb súlyú és palettaszámú szállításoknál javasoljuk.
Napi gyűjtőjárataink vannak szinte az összes európai országába export-import tekintetében.
Részrakós szállítás:
Lényege, hogy az adott autón több ügyfél áruja van, itt viszont az áru nem kerül be gyűjtőraktárakba, hanem közvetlenül kerül leszállításra. Ez a fajtája a közúti szállításnak drágább, mint a gyűjtős szállítás viszont a futási idő lerövidül a gyűjtőhöz képest. Tapasztalataink azt mutatják, hogy 4-5 lerakóval lehet számolni részrakós szállításnál.
Komplett szállítás:
Lényege, hogy adott típusú autón egy ügyfél áruja van, tranzitidő tekintetében ez a leggyorsabb szállítási mód, viszont a legköltségesebb is.
Gyakori autó típusok:
1. Max 3,5t össztömegű kisáru-szállító, közkeletű nevén furgon (USA-ban pick-up).
Előnye a gyorsaság, a korlátozásoktól mentes vezetési idő (hiszen nincs tachográfjuk) és behajthat minden olyan helyre, ahová egy személyautó. Hátrányuk a fajlagosan magas fuvardíj és a kis kapacitás.
Korszerű, ponyvás felépítményű furgon belmérete méterben (h x sz x m): 2,1 x 4,4 x 1,6-2,2m. Maximális raksúly: 1100-1300kg. EUR palettából 4-8 paletta között fér fel erre az autótípusra.
2. A max 7,5t össztömegű haszonjármű, vagyis szóló teherautó.
Felépítményük változatos, természetesen a ponyvás a leggyakoribb, a korszerűek függöny vagy rolóponyvásak, számos dobozos autóval is találkozhatunk. Nemzetközi forgalomban kevés emelőhátfalas fut belőlük.
Korszerű jármű kapacitása általában: 2,44 x 6,5/7,2 x 2,5m. EUR palettából (alapterülete 1.2 x 0.8 m), általában 16, maximum 18 paletta fér fel. Maximális raksúly: 3300- 3400kg.
3. A legnagyobb kategória a 40t össztömegű szerelvény. A pótkocsisnál népszerűbb a félpótkocsis, vagyis a nyerges kamion.
Hagyományos, ponyvás felépítményű normál félpótkocsi hasznos belmérete: 2,44 x 13,6 x 2,7m. Maximális raksúly: 24000kg, 33/34 EUR palettásak.
Hátrányuk relatív lassúságuk. Számtalan közlekedési tilalom sújtja őket, a behajtási korlátozások miatt gyakorta át kell rakodni az árut kisebb járműre. A nagy szállított árumennyiség miatt az árusérülés veszélye is nagyobb.