Közúti szállítmányozás

Cégünk a közúti szállítmányozás területén mind a nemzetközi (export-import) mind a belföldi piacon képviseli magát.

Okmánya a CMR, mely nem értékpapír, de igazolja, hogy az árut a fuvaros átvette és kiszolgáltatta azt a címzett részére abban a minőségben és mennyiségben, ahogy azt átvette a feladótól.

Leggyakrabban használt paritások: EXW, DDU, DAP

EXW – Ex Works – Üzemből (megnevezett helység)

Az eladó számára a legkevesebb kötelezettség vállalásával jár.

Eladó kötelezettségei:

Akkor teljesít, amikor a vevő részére bocsátja az árut a saját telephelyén

  • Nem köteles felpakolni a vevő által biztosított járműre és nem feladata az exportra történő vámoltatás de a vevő kérésére, költségére, kockázatára gondoskodni köteles a szállító eszközbe berakodásról, ill. segítséget kell adnia az áru exportálásához szükséges okmányok megszerzéséhez
  • Értesíti a vevőt mikor és hol adja át az árut
  • Szállításra alkalmas, megfelelő csomagolás, jelzésekkel látja el az árut
  • Fizeti az ellenőrzési költségeket, amelyek az áru rendelkezésre bocsátásához szükségesek (pl. mérlegelés)

Vevő kötelezettségei:

  • Visel minden költséget és kockázatot, mely az eladó telephelyétől a rendeltetés helyére jutással kapcsolatosak
  • Köteles gondoskodni az exportáláshoz és importáláshoz szükséges minden engedélyről és eleget tenni minden vámkezelési formaságnak
  • Ha jogosult az átvétel helyét és idejét meghatározni értesítenie kell az eladót ha elmulasztja, akkor az ebből adódó többletköltséget meg kell fizetnie
  • Át kell vennie az árut ha nem akkor szintén ki kell fizetnie az ebből adódó összes többletköltséget

DDU – Delivered Duty Unpaid – Vámfizetés nélkül leszállítva (megnevezett rendeltetési hely)

Eladó kötelezettségei:

  • a megnevezett rendeltetési helyig leszállítja az árut , viseli a kockázatot és minden költséget
  • ha a vevő nem vámoltatja le időben az árut, viselnie kell az ebből származó összes többletköltséget és kockázatotokmányok átadása a vevőnek
  • ha az átadás pontos helye nincs megállapítva a rendeltetési helyen belül, akkor a számára legmegfelelőbbet választhatja ki

Vevő kötelezettségei:

  • import vám, adók, plusz egyéb hatósági díjak fizetése
  • Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az importőr országában megnevezett rendeltetési hely.

DAP – Delivered at Place – helyszíni kiszállítás – (átadás a megjelölt helyen, a vevő oldalán)

  • Az eladó teljesít, amikor a meghatározott célállomáson a vevő rendelkezésére bocsátja a beérkező szállítóeszközből kirakható küldeményt. Eddig minden kockázatot az eladó visel.
  • Amennyiben a felek másként nem állapodnak meg, az eladó nem jogosult az áru célállomáson történő kirakodása során felmerült költségei megtérítését követelni a vevőtől.
  • DAP paritás szerint a feladó intézi az export engedélyeket, azonban az importengedélyek beszerzése, a vámfizetés, illetve az import vámügyintézés a címzett feladata
  • Ha a felek úgy állapodnak meg, az eladó feladata lehet az import engedélyek beszerzése, a vámfizetés, és vámügyintézés is, akkor a DDP klauzulát kell alkalmazni.

Gyűjtő szállítmányozás:

A gyűjtőszállítmányozás lényege , hogy az áru több gyűjtőponton-gyűjtőraktárakon- keresztül jut el Feladótól a Címzettig. Előnye, hogy olcsóbb, mint egy részrakós szállítás, viszont a tranzitidő hosszabb. Ezt a módozatot a kisebb súlyú és palettaszámú szállításoknál javasoljuk.

Napi gyűjtőjárataink vannak szinte az összes európai országába export-import tekintetében.

Részrakós szállítás:

Lényege, hogy az adott autón több ügyfél áruja van, itt viszont az áru nem kerül be gyűjtőraktárakba, hanem közvetlenül kerül leszállításra. Ez a fajtája a közúti szállításnak drágább, mint a gyűjtős szállítás viszont a futási idő lerövidül a gyűjtőhöz képest. Tapasztalataink azt mutatják, hogy 4-5 lerakóval lehet számolni részrakós szállításnál.

Komplett szállítás:

Lényege, hogy adott típusú autón egy ügyfél áruja van, tranzitidő tekintetében ez a leggyorsabb szállítási mód, viszont a legköltségesebb is.

Gyakori autó típusok:

1. Max 3,5t össztömegű kisáru-szállító, közkeletű nevén furgon (USA-ban pick-up).

Előnye a gyorsaság, a korlátozásoktól mentes vezetési idő (hiszen nincs tachográfjuk) és behajthat minden olyan helyre, ahová egy személyautó. Hátrányuk a fajlagosan magas fuvardíj és a kis kapacitás.

Korszerű, ponyvás felépítményű furgon belmérete méterben (h x sz x m): 2,1 x 4,4 x 1,6-2,2m. Maximális raksúly: 1100-1300kg. EUR palettából 4-8 paletta között fér fel erre az autótípusra.

2. A max 7,5t össztömegű haszonjármű, vagyis szóló teherautó.

Felépítményük változatos, természetesen a ponyvás a leggyakoribb, a korszerűek függöny vagy rolóponyvásak, számos dobozos autóval is találkozhatunk. Nemzetközi forgalomban kevés emelőhátfalas fut belőlük.
Korszerű jármű kapacitása általában: 2,44 x 6,5/7,2 x 2,5m. EUR palettából (alapterülete 1.2 x 0.8 m), általában 16, maximum 18 paletta fér fel. Maximális raksúly: 3300- 3400kg. 

3. A legnagyobb kategória a 40t össztömegű szerelvény. A pótkocsisnál népszerűbb a félpótkocsis, vagyis a nyerges kamion.

Hagyományos, ponyvás felépítményű normál félpótkocsi hasznos belmérete: 2,44 x 13,6 x 2,7m. Maximális raksúly: 24000kg, 33/34 EUR palettásak.

Hátrányuk relatív lassúságuk. Számtalan közlekedési tilalom sújtja őket, a behajtási korlátozások miatt gyakorta át kell rakodni az árut kisebb járműre. A nagy szállított árumennyiség miatt az árusérülés veszélye is nagyobb.