Napjainkban a légi szállítmányozás az áruszállítás legdinamikusabban fejlődő területe, jelentősége napról napra nagyobb. Számtalan előnnyel és csekély hátránnyal jellemezhető. A többi szállítási módozathoz képest a légi szállítmányozás gyors, precíz és nagy mennyiségű áruszállításra alkalmas. A mai felgyorsult világban ez a fajta szállítási mód ki tudja elégíteni a szállítói igényeket.
A légi szállítmányozás (Air Cargo, Air Freight) területén a magasabb árat a rövidebb szállítási idő és a megnövekedett biztonság kompenzálja nagy értékű áruknál. Kihasználja az utasszállító gépek teherfuvarozó kapacitásait, a menetrendszerű áruszállító járatokat, valamint a külön repülőgépeket.
Az árak, a tarifák a csökkentek az elmúlt években. A magyar légi szállítmányozás viszonylagos kis méretéhez képest hatalmas igény jelentkezik a légi közlekedésen történő árumozgatásra, ami óriási versenyt alakít ki a légi szállítmányozás körében.
Légi Fuvar Levél – AWB – Air Way Bill
- IATA egységesítette, hozta létre
- Használata kötelező minden alkalommal.
- A kitöltés nyelve: angol
- nem testesíti meg az áru értékét
- 1 példány (eredeti) utazik az áruval, ezt a címzett megkapja az áruval együtt
- inkasszóként is funkciónál, ha a vevőtől hajtjuk be a fuvardíja
Leggyakrabban használt paritások: EXW, FOB, DDU
EXW – Ex Works – Üzemből (megnevezett helység)
Az eladó számára a legkevesebb kötelezettség vállalásával jár.
Eladó kötelezettségei:
- Akkor teljesít, amikor a vevő részére bocsátja az árut a saját telephelyén
- Nem köteles felpakolni a vevő által biztosított járműre és nem feladata az exportra történő vámoltatás de a vevő kérésére, költségére, kockázatára gondoskodni köteles a szállító eszközbe berakodásról, ill. segítséget kell adnia az áru exportálásához szükséges okmányok megszerzéséhez
- Értesíti a vevőt mikor és hol adja át az árut
- Szállításra alkalmas, megfelelő csomagolás, jelzésekkel látja el az árut
- Fizeti az ellenőrzési költségeket, amelyek az áru rendelkezésre bocsátásához szükségesek (pl. mérlegelés)
Vevő kötelezettségei:
- Visel minden költséget és kockázatot, mely az eladó telephelyétől a rendeltetés helyére jutással kapcsolatosak
- Köteles gondoskodni az exportáláshoz és importáláshoz szükséges minden engedélyről és eleget tenni minden vámkezelési formaságnak
- Ha jogosult az átvétel helyét és idejét meghatározni értesítenie kell az eladót ha elmulasztja, akkor az ebből adódó többletköltséget meg kell fizetnie
- Át kell vennie az árut ha nem akkor szintén ki kell fizetnie az ebből adódó összes többletköltséget
FOB – Free on Board – költségmentesen a hajó fedélzetére (megnevezettt elhajózási kikötő)
Eladó:
- exporthoz szükséges engedélyek beszerzése
- a meghatározott időben, a kikötői szokásoknak megfelelően kell az árut átadnia az elhajózási kikötőben, a vevő által megnevezett hajó fedélzetén
- értesíteni a vevőt, hogy az árut a hajó fedélzetére leszállította, szokásos okmányok átadása, mely igazolja, hogy az áru átadásra került.
Vevő:
- a vevő saját költségére szerződik az áru elszállítására a megnevezett kikötőből
- értesítés küldése az eladónak az átadás helyéről, idejéről
- minden többletköltség és kockázat viselése, ami azért keletkezik, mert a hajó nem érkezett időben, vagy nem képes az áru átvételére, ill. ha nem értesítette az eladót
Költség és kockázat átszállás helye ( eladóról a vevőre): az elhajózási kikötőben, amikor az áru áthalad a hajókorlát felett
DDU – Delivered Duty Unpaid – Vámfizetés nélkül leszállítva (megnevezett rendeltetési hely)
Eladó:
- a megnevezett rendeltetési helyig leszállítja az árut , viseli a kockázatot és minden költséget
- ha a vevő nem vámoltatja le időben az árut, viselnie kell az ebből származó összes többletköltséget és kockázatot
okmányok átadása a vevőnek - ha az átadás pontos helye nincs megállapítva a rendeltetési helyen belül, akkor a számára legmegfelelőbbet választhatja ki
Vevő:
- import vám, adók, plusz egyéb hatósági díjak fizetése
- Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az importőr országában megnevezett rendeltetési hely.